Digital forretningsforståelse

SOL18 Digital forretningsforståelse

Høst 2018

  • Innhold

    Norske virksomheter investerer mye penger i digitale verktøy og teknologier. Statistikk viser at Norge ligger i front på dette området. Det er imidlertid ikke nødvendigvis en direkte relasjon mellom det å kjøpe og ta i bruk digital teknologi og det å oppnå gevinster. Det er derfor ikke tilstrekkelig for bedrifter å ha personer som kjenner den digitale teknologiens egenskaper og funksjoner. Bedrifter må ha ansatte som forstår hvordan den digitale teknologien kan utnyttes til å gjøre tingene på nye og bedre måter.

    I emnet vil vi innledningsvis drøfte hva som kjennetegner den digitale økonomien. Deretter vil vi se nærmere på ulike digitale teknologier og informasjonssystemer, og bruke teori fra strategi-faget for å finne ut hvordan teknologiene og systemene kan utnyttes av private offentlige virksomheter. 

    Emner:

    • Datasamfunnet og den digitale økonomien
    • Digital forretningsstrategi
    • Digitale forretningssystemer
    • Store data, nettskyen og tingenes internett
    • Blokk-kjeder, digitale økosystemer og finansiell teknologi
    • Digitalisering og digitale enheter
    • Digital forretningsdrift
    • Sosiale nettverk, og forbrukeratferd på nettet.
    • Analyse av teknologiens innvirkning på forretningsdrift
    • Personvern, datasikkerhet, etikk og sårbarhet

  • Læringsutbytte

    Digitalisering har stor påvirkning på alle sektorer i nærings- og arbeidslivet. Vi tar for oss hvordan virksomheter kan utnytte digitalisering for å fremme lønnsomhet og konkurransefortrinn, samt hvordan digitalisering påvirker strategisk tenkning, ledelse og innovasjon.

    Kunnskap

    • Ha god forståelse for hva som karakteriserer den digitale økonomien, og digitale tjenesters betydning for privat og offentlig virksomhet
    • Ha god forståelse for hva som karakteriserer et digitalt informasjonssystem, og hva det innebærer å innføre og realisere gevinstene fra slike systemer
    • Ha god kunnskap om sosiale og samfunnsmessige utfordringer, herunder personvern, sårbarhet og datasikkerhet.

    Ferdigheter

    • Være i stand til å arbeide selvstendig med praktiske problemløsning basert på fagområdets teorier og teknikker
    • Kan delta i arbeidet med å planlegge og gjennomføre digitaliseringsprosjekter i bedrifter

    Generell kompetanse

    • Ha innsikt i sentrale suksessfaktorer og etiske problemstillinger i forhold til digitalisering
    • Kunne formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig

  • Undervisningsopplegg

    Kurset gjennomføres som samarbeidsbasert klasseromsundervisning. 

  • Krav til forkunnskaper

    BED1 Grunnleggende bedriftsøkonomi

  • Vurderingsform

    Eksamen består av en gruppebasert semesteroppgave, omfang 5000 ord. Tre studenter i hver gruppe.

  • Karakterskala

    A-F

  • Litteratur

    Heggernes, Tarjei Alvær (2017). Digital Forretningsforståelse - fra store data til små biter. 2. utgave. Fagbokforlaget.

    Artikler leveres i løpet av kurset. Ressurser på Internett

Oppsummering

Studiepoeng
7.5
Undervisningsspråk
Norsk
Semester

Høst. Tilbys høsten 2018

Kursansvarlig

Tarjei Alvær Heggernes, Institutt for strategi og ledelse